Cât de accesibile sunt costurile de încărcare a mașinilor electrice în România comparativ cu alte țări europene? Află unde se situează România în acest peisaj complex al mobilității electrice!
Pe măsură ce mobilitatea electrică câștigă teren, costurile pentru încărcarea mașinilor electrice sunt tot mai discutate de consumatori. În România, încărcarea unui vehicul electric pentru a parcurge 100 de kilometri este considerabil mai scumpă în comparație cu alte state din Europa. Să analizăm ce determină aceste diferențe de costuri.
Potrivit unui studiu realizat de Visual Capitalist, cu date obținute de la European Alternative Fuels Observatory (EAFO), suma necesară pentru a încărca o mașină electrică timp de 25 de minute pentru 100 de kilometri ajunge în România la circa 9,8 euro. Comparativ, acest cost este de două ori mai mare decât în Portugaliei și Finlandei, dar aproape la jumătate față de Norvegia.
Costurile de încărcare a mașinilor electrice în Europa
„Radarul” continuă să semnaleze Islanda, Portugalia și Finlanda drept țările cu cele mai eficiente costuri la încărcarea electrică, cu prețuri de 2,9 euro, 3,2 euro și 4,6 euro pentru 100 de kilometri. La polul opus, Norvegia și Slovenia înregistrează costuri peste 17 euro pentru aceeași distanță.
Această diversitate de prețuri este influențată de factori precum infrastructura de încărcare disponibilă și prețul energiei electrice în fiecare țară. Totodată, politicile naționale dedicate promovării vehiculelor electrice și investițiile în rețelele de încărcare sunt aspecte care pot explica aceste diferențe.
Tendințe și evoluții pe piața auto electrică din România
Piața auto electrică din România a suferit o scădere accentuată în primele zece luni din 2024, comparativ cu perioada similară din anul precedent. Conform datelor furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 38%. Printre motivele acestei tendințe se numără și retragerea stimulentelor pentru vehicule electrice în unele state europene, cum ar fi Germania.
Referitor la cota de piață, vehiculele electrice înregistrează acum un procent de 4,9% în România, o scădere față de 10% din octombrie 2023. În schimb, piața vehiculelor plug-in hybrid a avut o creștere ușoară, ajungând la o cotă de 5% în 2024, comparativ cu 4,3% în anul anterior. Aceste schimbări ilustrează transformările din industria auto și influențele externe care modelează piața locală.
“Energia electrică este sufletul universului”, afirma Nicolae Tesla, un pionier al tehnologiei care astăzi îi împrumută numele uneia dintre cele mai populare mașini electrice. În contextul actual, când România se confruntă cu costuri duble pentru încărcarea mașinilor electrice comparativ cu Portugalia sau Finlanda, această afirmație capătă noi nuanțe.
Este paradoxal că, într-o eră în care tranziția către energie verde este mai mult decât o necesitate, obstacolele financiare împiedică adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice. Cu un cost de aproape 10 euro pentru a parcurge 100 km, România se situează într-un echilibru precar între avansul tehnologic și accesibilitatea acestuia. Această realitate nu doar că frânează entuziasmul pentru mobilitatea electrică, dar ridică și semne de întrebare privind eficiența politicilor de susținere a energiei verzi. În acest context, este esențial ca autoritățile să reevalueze strategiile de încurajare a adopției tehnologiilor curate, pentru a nu rămâne în urma Europei în cursa spre sustenabilitate.